یونیکورنهای چینی به سرعت در حال افزایش هستند و تصورات ذهنی سنتی درباره ارزشمندترین شرکتهای فناوری را تغییر میدهند.
شرکت و استارتاپی که به ارزش مالی بیشتر از میلیارد دلار برسد؛ اصطلاحا «یونیکورن» خطاب میشود. تعداد استارتاپهای یونیکورن در هر منطقه و کشوری نشاندهنده قدرت اقتصادی و تجاری آنها است.
در حالیکه یونیکورنها در سراسر جهان و کشورهای مختلف پراکنده شدهاند ولی به طور سنتی همیشه منطقه دره سیلیکون واقع در کالیفرنیا بیشترین استارتاپ یونیکورن را میزبانی کرده است.
حالا موسسه تحقیقاتی CB Insights گزارش و نقشهای از ۴۶ یونیکورن سال ۲۰۱۷ در سراسر جهان را منتشر کرده است که نشان میدهد کشور چین با ۱۷ یونیکورن به نزدیکی ایالات متحده با ۱۹ یونیکورن رسیده است.
در سال ۲۰۱۴، کشور چین تنها ۸ یونیکورن فناوری داشت ولی اکنون به مرز ۵۶ یونیکورن رسیده است. ۴ یونیکورن بزرگ دنیا از ۱۰ یونیکورن برتر نیز در کشور چین استقرار پیدا کردند تا به خوبی مشخص شود صنعت آیتی و فناوری این کشور در حال تجربه رشد بسیار سریعی است.
برخلاف کشور چین، سایر کشورها و قاره اروپا در این زمینه عقب افتادهاند. کل قاره اروپا میزبان تنها ۷ استارتاپ یونیکورن است و کشورهایی مانند هند، اندونزی و افریقا هریک تنها یک شرکت یونیکورنی دارند.
بزرگترین یونیکورنهای جهان در حوزه خدمات عمومی به مردم هستند. یونیکورنهایی مانند Airbnb، اسپاتیفای، اوبر، دراپباکس و پینترست برای بسیاری از کاربران نامهایی آشنا هستند و ممکن است روزانه با آنها سروکار داشته باشند.
ولی در ردههای بعدی، یونیکورنهایی اختصاصی مانند WeWork در حوزه فضای اداری انعطافپذیر، اسپیسایکس ایلان ماسک در حوزه هوافضا و Palantir در حوزه تحلیل اطلاعات مشاهده میشوند.
اما یونیکورنهای برتر چینی مانند Didi Chuxing در حوزه حملونقل، Mobike برای دوچرخه اشتراکی، شیائومی سازنده تجهیزات مصرفی الکترونیکی از جمله اسمارتفون و Ele.me یک سرویسدهنده آنلاین غذا نیز در حوزه خدمات عمومی فعالیت دارند.
نکته بسیار مهم، ناآشنا بودن این یونیکورنهای چینی برای مردم خارج از کشور چین است. بازار چین به تنهایی میتواند چندین یونیکورن بزرگ در رده جهانی را پرورش و توسعه دهد؛ ظرفیتی که در بسیاری از کشورها مشاهده نمیشود.
برای مثال، استارتاپ Didi Chuxing با ارزشی ۵۰ میلیارد دلاری توانست سال گذشته استارتاپ اوبر را پشتسر بگذارد. هر دو این شرکتها در حوزه حملونقل عمومی فعالیت میکنند ولی اوبر در چندین کشور جهان خدمات میدهد و Didi Chuxing تنها در کشور چین تمرکز دارد.
سال گذشته، استارتاپ Didi Chuxing موفق شد سرمایه زیادی از اپل بگیرد که اتفاقی نادر و بیسابقه بود. بیشتر یونیکورنهای چینی در حوزه فناوری، الکترونیک و خدمات آنلاین تمرکز دارند که بازتابی از رشد این صنایع است.
یونیکورنهای چینی در سالهای اخیر موفق شدند سرمایههای هنگفتی از غولهای بازار چین مانند علیبابا، Baidu و Tencent یا JD.com دریافت کنند. در حقیقت، این غولها سعی میکنند با سرمایهگذاری روی شرکتهای یونیکورنی هم پول بیشتری به دست بیاورند و هم مردم بیشتر به خرید آنلاین و دریافت خدمات ترغیب شوند.
طبق گزارشی که موسسه CB Insights داده است؛ غولهای چنینی بیش از ۴۶ درصد سرمایهگذاری شرکتهای یونیکورنی را برعهده دارند.
شرکتهای دیگر آسیایی هم تمایل به سرمایهگذاری روی یونیکورنهای چینی دارند. در سال ۲۰۱۷، نزدیک به ۵۶.۴ میلیارد دلار از سوی کشورها و شرکتهای آسیایی در یونیکورنهای چینی سرمایهگذاری شده است.
جالب است یونیکورنهای چینی تنها به بازار این کشور قانع نیستند و دارند برخی بازارهای منطقهای و جهانی را هدف میگیرند. شرکتهای اشتراک دوچرخه Mobike و Ofo تلاش کردند وارد بازار برخی کشورهای دیگر منطقه شوند. شرکتی مانند شیائومی هم در بسیاری از بازارهای موبایل حضور دارد.
این حقیقت میتواند نقشه آینده استارتاپهای یونیکورن را به طور کلی دگرگون کند و آنگاه از چین به عنوان زادگاه بیشترین و بهترین یونیکورنهای جهان یاد شود.
منبع: یک پزشک