پسر برنامه نویس

برنامه نویسی و طراحی سایت

پسر برنامه نویس

برنامه نویسی و طراحی سایت

دیتابیس چیست؟

در این مقاله آموزشی، در رابطه با دیتابیس و بانک اطلاعاتی صحبت می کنیم. بهتره قبل از شروع آموزش ها با عبارت و معنی دیتابیس آشنا بشید.

database

دیتابیس یا بانک اطلاعاتی چیست؟

سلام خدمت همراهان همیشگی مدرسه مجازی ایرانیان

در این مقاله آموزشی، در رابطه با دیتابیس و بانک اطلاعاتی صحبت می کنیم. بهتره قبل از شروع آموزش ها با عبارت و معنی دیتابیس آشنا بشید.

فکر میکنم تو سایت های مختلف به اندازه ی کافی مقالات مفصل و کتابی راجع به دیتابیس تهیه کردند و جهت مطالعه قرار دادند، اما من قصد دارم به زبان کاملا ساده دیتابیس رو توضیح بدم.

زمانی که شما قصد راه اندازی یک وب سایت رو دارید. به دو حالت میتونید این کار رو انجام بدید. یا سایت رو استاتیک و یا اون رو داینامیک راه اندازی کنید.

اگر استاتیک باشه که نیازی به منبع ذخیره سازی داده ها ندارید چون تمامی صفحات شما html بصورت ثابت هستند. اما اگر بخواین داینامیک باشه باید یک منبعی رو تهیه کنید تا داده هارو در اون ذخیره کنید و در صورت نیاز داده هارو فراخوانی کنید و نمایش بدید.

این منبع ذخیره سازی داده و اطلاعات رو دیتابیس چیست میگیم. با استفاده از دیتابیس شما میتونید اطلاعات و داده های سایتتون رو ذخیره کنید و با استفاده از دستورات یک زبان برنامه نویسی اونهارو از دیتابیس بگیرید و به کاربران نمایش بدید. در سایت های داینامیک اکثرا یک پنل مدیریت وجود داره که مدیر سایت میتونه داده و اطلاعات لازم رو راحت وارد دیتابیس کنه و در فرانت و یا همون صفحات سایت کاربران اون اطلاعات رو ببینن.

تمامی این اطلاعات و داده ها توسط دستورات یک زبان برنامه نویسی چیست مثل php و کوئری های پایگاه داده وارد دیتابیس میشوند و یا به کاربران سایت نمایش داده میشوند.

هر دیتابیس از چند بخش اصلی تشکیل میشه :

Table

Field

Record

Stored Procedure ها

و …

انواع دیتابیس و پایگاه داده

  • Microsoft SQL Server
  • MySql
  • Microsoft Access
  • IBM DB2
  • Interbase
  • Oracle
  • و …

پایگاه داده ها انواع مختلفی دارن که معروف ترین اونهارو در بالا بهتون معرفی کردم. زمانی که بخواین با php برنامه نویسی کنید از پایگاه داده و یا دیتابیس MySql استفاده می کنید، که در ادامه جلسات قراره با این دیتابیس کار کنیم.

امیدوارم که این مقاله براتون مفید بوده باشه.


منبع